Oberta la licitació de 83 autobusos elèctrics per a Barcelona

Amb l’aposta per l’electrificació de línies d’autobús, es preveu una reducció de les emissions de CO2 en 17.000 tones per al 2025.

..
25/03/2022 - 13:21 h

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert el procés per adquirir fins a 83 autobusos elèctrics de bateries, que el 2023 en substituiran d’altres de propulsió dièsel i de 15 anys d’antiguitat que vagin arribant al final de la vida útil.

La licitació, oberta recentment d’acord amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), està dividida en tres lots, tots de vehicles 100% elèctrics i d’emissió zero, que sumen 65 unitats amb possibilitat d’ampliar-les fins a 83 en funció del finançament i els ajuts disponibles.

El plec de condicions especifica que els vehicles s’hauran de lliurar en diferents remeses entre l’abril i el setembre del 2023. El pressupost base de la licitació ascendeix a 58,3 milions d’euros (IVA inclòs).

Línies d’emissió zero

Actualment formen part de la flota de TMB 30 autobusos 100% elèctrics, tots articulats i de càrrega ràpida per pantògraf, que donen servei a la línia H16, totalment elèctrica des de l’estiu del 2021, i en ocasions també a l’H6, la 7 o la 33.

El pròxim pas serà l’electrificació de dues línies més de gran demanda, H12 i V15, per a les quals TMB ha contractat el subministrament de 29 autobusos articulats 100% elèctrics més i la infraestructura de càrrega corresponent. En paral·lel s’estan fabricant 49 cotxes elèctrics de mida estàndard i càrrega nocturna per convertir en zero emissions línies de demanda mitjana sense haver d’instal·lar infraestructura de càrrega al carrer. També són de tracció elèctrica els 8 vehicles de pila d’hidrogen que estan en procés d’entrega a TMB.

Amb les unitats objecte de la licitació, que arribaran el 2023, continuarà l’electrificació de més línies sense necessitat d’instal·lar carregadors al carrer, però sí a les cotxeres, on els autobusos ompliran les bateries per oferir el servei de l’endemà. Sumant les diferents tecnologies (bateries de càrrega ràpida i lenta i pila d’hidrogen), a finals de l’any vinent TMB disposarà de fins a 200 autobusos de propulsió elèctrica.

Amb l’aposta per l’electrificació de línies d’autobús, es preveu una reducció de les emissions de CO2 en 17.000 tones per al 2025.

L’electrificació és l’eix principal del pla per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans de Barcelona i l’àrea metropolitana, una de les línies mestres del Pla Estratègic 2025 de TMB. La previsió és que entre el 2022 i el 2025 s’incorporin més de 500 vehicles ecològics (elèctrics, de GNC o d’hidrogen) i s’executin les obres d’infraestructura necessàries per subministrar-los energies verdes. L’objectiu és que a finals del 2024 la flota de vehicles estàndard i articulats de TMB estigui formada només per cotxes elèctrics, híbrids i de gas natural comprimit (actualment constitueixen el 75%).

FONT: TMB